Projekt stanowi drugi etap nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zawarte w nim rozwiązania „ułatwią” prowadzenie działalności gospodarczej i jej rejestrowanie oraz zmniejszą uciążliwość kontroli przeprowadzanych w przedsiębiorstwach. Projekt jest najważniejszą ustawą Pakietu na rzecz przedsiębiorczości.
Projekt zakłada, że wszystkie formalności związane z rejestracją działalności gospodarczej można załatwić zgodnie z zasadą „jednego okienka”. Nowe przepisy obowiązują od 31 marca.
Zasadę „jednego okienka” wprowadziła nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Od 31 marca indywidualny przedsiębiorca składa w Urzędzie Gminy jeden wniosek, który zawiera również dane niezbędne do ubiegania się o nadanie numeru REGON, NIP, a także zgłoszenia płatnika składek do ZUS bądź KRUS. Wniosek EDG-1 składa się z części podstawowej i załączników dotyczących m.in. dodatkowego miejsca prowadzenia działalności, dodatkowej działalności oraz rachunku bankowego. Wniosek EDG-1 jest jednocześnie wnioskiem: o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, o zmianę wpisu w ewidencji działalności gospodarczej, o wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej, o wpis informacji o wznowieniu działalności gospodarczej oraz zawiadomieniem o zaprzestaniu działalności gospodarczej. Wniosek w wersji papierowej wypełnia się na maszynie albo pismem odręcznym w sposób wyraźny, bez poprawek i skreśleń.
Zgodnie z nowymi przepisami, przedsiębiorca ma obowiązek podać we wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej numer telefonu i adres poczty elektronicznej o ile taki posiada. Wniosek o wpis lub zmianę wpisu do ewidencji działalności jest zwolniony z opłat. Można go złożyć osobiście lub przesłać do Urzędu Gminy listem poleconym (w tym przypadku jednak podpis przedsiębiorcy musi poświadczyć notariusz).
Od 31 marca 2009 r. przedsiębiorca może rozpocząć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji.
Założenie jakie przyświecało politykom, którzy odpowiedzialni byli za przygotowanie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej było niewątpliwie szczytne, jednak nie do końca sprawdza się w praktyce. Oszczędność czasu przedsiębiorcy jest żadna, a wręcz czas załatwienia spraw wydłuża się. Powodowane to jest sytuacją, że przedsiębiorca zgodnie z „zasadą jednego okienka” zakłada działalność wszelkie formalności w organie rejestrowym a ponadto musi z wizytą udać się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych celem zgłoszenia siebie jako osobę ubezpieczoną oraz do Urzędu Skarbowego w przypadku wyboru określonych form opodatkowania (VAT, podatek od osób fizycznych).
Zasada jednego okienka przez dwa lata będzie samodzielnie obowiązywała bo 1 lipca 2011r. wejdzie w życie konkurencyjna dla niej zasada tzw. zero okienka. Wnioski o rejestracja będą przesyłane w formie elektronicznej. Nie będzie trzeba odwiedzać urzędu.
Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej precyzuje również zapisy dotyczące zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Nadal zawiesić działalność może tylko ten przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników oraz spółka cywilna, jeśli zdecydują tak wszyscy jej wspólnicy. Okresy zawieszenia nie zmienią się – najkrócej można to zrobić na miesiąc, najdłużej na 24 miesiące. Dotychczas zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej następowało od dnia zgłoszenia informacji o zawieszeniu w urzędzie miejskim. Po wejściu w życie nowych przepisów, we wniosku będzie można wskazać datę inną niż dzień wizyty w urzędzie.
Zgodnie z projektem, kontrole mają być krótsze i dostosowane do wielkości firmy. Dlatego w trakcie roku czas trwania wszystkich kontroli nie będzie mógł przekroczyć: 12 dni roboczych u mikroprzedsiębiorców, 18 dni roboczych u małych przedsiębiorców, 24 dni roboczych u średnich przedsiębiorców, 48 dni roboczych u pozostałych przedsiębiorców.
Projekt przyjmuje również zasadę, że to nie przedsiębiorca będzie kontrolowany, ale prowadzona przez niego działalność gospodarcza. Ponadto przedsiębiorcy, który poniósł rzeczywistą szkodę wskutek kontroli przeprowadzonej niezgodnie z przepisami, będzie przysługiwać odszkodowanie. Jednocześnie dowody zgromadzone przez organ kontroli z naruszeniem prawa, nie będą mogły stanowić dowodu w postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnoskarbowym, dotyczącym przedsiębiorcy.
Kontrolerzy będą musieli powiadamiać przedsiębiorcę o zamiarze przeprowadzenia kontroli, z wyjątkiem szczególnych przypadków wskazanych w projekcie ustawy.
Wniosek wraz z instrukcją -
pobierz